14 Ocak 2008 Pazartesi

astım bronşitin tedavisi

Astım; hastalık çok ilerleyip geri dönüşümsüz safhaya girmediği sürece kolaylıkla kontrol altına alınıp tedavi edilebilen bir hastalıktır. Astım tedavisinde kullanılan ilaçlar temel olarak solunum yoluyla alınır ve bu ilaçlar 2 grupta ele alınabilir. Birinci grupta semptom giderici yani hastayı rahatlatıcı ilaçlar yer alır. Bunlar yine solunum yoluyla kullanılan ilaçlardır ve atak belirtileri ortaya çıktığında hekimin önerdiği şekilde kullanılır. Etkileri 1-2 dakika içerisinde başlar ve hastanın nefes darlığı, hırıltılı solunumu, öksürüğü azalır ya da kaybolur. Semptom giderici ilaçların genellikle hastalığı tedavi etme ya da kontrol altına alma gibi etkileri yoktur. İkinci grupta ise hastalığı tedavi eden ya da bir başka deyişle kontrol altına alan ilaçlar yer alır. Bunların büyük bir kısmı solunum yoluyla kullanılmakla beraber tablet yada enjektabl bazı ilaçlar da, gerektiğinde bu amaçla kullanılabilir. Hastalığın seyri ve hastanın yaşam kalitesi temel olarak bu ilaçlar ile belirlenmektedir. Düzenli tedavi gören astım hastalarının büyük çoğunluğunda, astım yaşamı olumsuz yönde etkilemez. Ancak eksik ya da düzensiz tedavi veya bilinçsiz ilaç kullanımı, hastalığın giderek ilerlemesine, atak sıklık ve şiddetinin artmasına ve nihayetinde hastanın sürekli ataktaymış gibi nefes darlığı ve diğer şikayetlerle yaşamasına neden olur. Astım bronşit akciğerlerin kronik bir hastalığıdır.Bütün kronik hastalıklarda olduğu gibi tamamen iyileşmesi söz konusu değildir.Ancak hastalığı kontrol altına alabiliriz ve hastaya daha konforlu bir yaşam sunabiliriz.Bütün astım hastalarında hastalığın şiddeti eşit değildir.Bazı hastalar ilaç kullanmasalar bile sürekli sıkışık değillerdir. Ancak allerjenlerle muhatap olduklarında yada solunum yolu infeksiyonlarını takiben sıkışırlar.Oysa bir kısım hasta sürekli ilaç kullanmazsa hep sıkışıktır;hatta bazen herşeye rağmen hastalığı kontrol altına almak kolay olmaz.Astım bronşit hastalığında korucu tedbirler en az ilaç tedavisi kadar önemlidir. Bütün astımlı hastalara mutlaka grip aşısı olmalarını öneriyoruz. Keza şeker hastalarınada aynı şekilde grip aşısı olmalarını öneriyoruz. Eğer yaşadıkları ortamda hava kirliliği varsa ve sosyal ve ekonomik durumları müsaitse ortam değiştirmelerini öneriyoruz. Yine astım bronşitli hastalar tozlu ve kimyasal madde teneffüs edilen ortamlarda çalışıyorlarsa,ya maske takmalarını yada daha doğrusu şartları müsaitse iş değiştir melerini öneriyoruz.Fakat burada sosyal bir sorun ortaya çıkıyor.Günümüzde iş bulmak kolay değil,çevre değiştirmekte maliyeti olan bir konu.Biz burada tıbbi olarak ideal olanı söylüyoruz. Astım bronşitli hastalar asla sigara içmemeli ve sigara içilen ortamda bulunmamalıdır Fakat biz maalesef pek çok astım hastasının sigara içtiğine tanık oluyoruz ve bunu anlamakta güçlük çekiyoruz. Astım bronşitli hastalar polen mevsiminde çok dikkatli olmalıdır.Mümkün olduğunca polenlerden uzak durmaya alışmalıdır.Mümkünse fazla dışarı çıkmamalıdır. Evde çiçek bulundurmak, kuş, kedi,köpek beslemek;halıfleks gibi toz tutucu eşyalar bulundurmak astımlı hastalar için sakıncalıdır. Kırsal kesimde yaşayan astım hastaları mümkünse mümkünse ahır ve hayvan gübresiyle temastan kaçınmalı eğer işi gereği zorunlu ise maske takmalıdır. Astım hastaları için kolanya , parfüm ve deterjan kokularıda çok zararlıdır. Özellikle bayan hastaların dikkat etmeleri gereken en önemli şeylerden birisi tuvalet ve lavabo temizliğinde tuz ruhu ve çamaşır suyu kullanmamalarıdır.Bu kimyasallar çok şiddetli astım atağına sebep olabilirler. Astım hastalarında aspirin kullanımı astım atağına sebep olabilir.Bu nedenle kesinlikle kullanılmamalıdır. İlaç tedavisine gelince;yaklaşık son on yılda özel cihazlarla kullanılan kuru toz şeklindeki ilaçlar tedavide devrim yaratmıştır.Bu cihazlar çıkmadan önce acil servisler astım hastaları ile dolup taşardı.Bu inhale kuru tozlar çıktıktan sonra,tedaviye uyum gösteren hastaların acil servislere astım atağı nedeniyle müracaatı büyük oranda azaldı.Tıpkı şeker hastalığında insülin kullanımının artmasıyla şeker komasıyla acile gelenlerin sayısının azaldığı gibi. Bunun dışında yine son yıllarda geliştirilen bazı antiallerjik etkili ilaçlar astım tedavisinde hekimlerin elini çok güçlendirmiştir. Astım hastalarının şunu unutmaması gerekiyor.Tedavi için koruyucu tedbirler bir bütün teşkil ediyor. Birinden birine uymamak tedavinin başarı şansını azaltır.Düzenli ve disiplinli bir tedavi ile astım korkulacak bir hastalık değildir.Doktorunuzla iletişim içinde planlanacak iyi bir tedavi atak sıklığını çok azaltacak ve size iyi yaşam konforu sağlayacaktır.

Hiç yorum yok: